Steeds vaker worden flexibele leraren ingezet. De een keert terug na zijn pensionering, de ander is fulltime zzp’er en een derde heeft er een vaste baan als steward naast. Dat ontzorgt scholen niet alleen, het brengt ook extra’s met zich mee.
Helma van Lierop is al zeven jaar gestopt als leerkracht, maar bleef al die jaren toch verbonden aan OBS De Spiegel in Zaandam, de school waar ze kleuterleidster en leerkracht van groep 3 was. ‘Ik geef extra leesondersteuning aan leerlingen uit groep 3 en 4, één-op-één of in groepjes van vier leerlingen.’ Best opmerkelijk voor iemand die eerder met vervroegd pensioen ging. ‘Maar dat was omdat ik de administratieve rompslomp zat was. Ik vroeg me soms echt af wanneer ik weer eens mocht lesgeven. Er was geen tijd om je klas te versieren of thema’s voor te bereiden en dat vond ik niet leuk meer. Ik was alleen maar aan het vergaderen of plannen aan het schrijven.’
Een prachtig artikel met de nadruk op “hoe wél”. Subkopjes als “kennis doorgeven”, “fotograaf in de klas”, “wie zet je waar”, en “hulp bij de musical” geven de kern van het stuk weer. De moeite waard om te lezen met een knipoog naar de platforms van flex voor leerkrachten, docenten, intern begeleiders, remedial teachers, vakexperts en schoolleiders.