DBA-update: Mei 2025

3 mei 2025
Leestijd: 8 min

Iedere maand organiseren we online een flexbijeenkomst waarin we de actualiteit bespreken. In april kwamen er zoveel DBA-vragen dat we besloten hebben deze op een rij te zetten – uiteraard met antwoorden.

Zijn er nog opdrachten voor volgend jaar?

Traditiegetrouw is het tussen april en juni altijd rustig. Scholen “zingen het uit tot de zomer”. In juni komen de aanvragen voor het nieuwe schooljaar binnen en in augustus-september duikelt iedereen over elkaar heen voor de zzp’er zonder tussenpartij. Het is dus niet vreemd dat het nu rustig is.

Maar onderwijs stopt toch vanaf 1 augustus met zzp’ers?

Dat werd eerder ook op 1 januari en 1 april gecommuniceerd. Men wil het vanaf augustus zonder zzp’ers proberen – en dat is prima. Geen zekerheid op werk hoort bij het ondernemerschap. Tijd om aan je acquisitie (profiel op Flex), je website en/of professionalisering (cursus, Flextival) te werken.

Overigens: mochten schoolbesturen daadwerkelijk onderling hebben afgesproken om te stoppen met zzp’ers, dan is dat een dure afspraak. Volgens de ACM is dit namelijk kartelvorming. De boete hiervoor is hoger dan bij schijnzelfstandigheid. Een melding doen bij de ACM kan hier.

Ik zie de aanvragen op Flexonderwijs nu ook via bureaus

Dat kan twee oorzaken hebben. Of bureaus hebben een zzp-account, of scholen zetten de aanvraag breder uit dan voorheen. Dat laatste is het meest waarschijnlijk: zo kunnen ze aantonen dat loondienst geen haalbare optie is – en dus zzp is toegestaan.

Wat merkt Flexonderwijs van de DBA?

Opmerkelijk genoeg merken we groei: meer aangesloten zzp’ers, meer scholen, en zelfs een verdubbeling van het aantal lopende overeenkomsten. Tegelijkertijd zien we verschuivende deadlines: 1 januari werd 1 april, en nu is het 1 augustus. Sommige scholen geven aan “te moeten stoppen” met zzp’ers op last van het bestuur. Vaak is onduidelijk of dat komt door de onjuiste aanname dat zzp’ers niet mogen, of door een beleidskeuze. Ook in de zorg en kinderopvang zien we inmiddels meer aanvragen. Het NOS meldde op 3 mei dat er juist weer zzp’ers worden ingezet omdat het zonder niet houdbaar blijkt.

Wat adviseren jullie zzp’ers die het te spannend vinden?

Onzekerheid hoort bij ondernemerschap. Of dat bij jou past, is aan jou. Wij verwachten geen problemen voor de zzp’er. Toch te spannend? TIP: werk de helft van je tijd in loondienst. Zo blijf je trouw aan je bewuste keuze voor het zzp-schap. Denk wel goed na: overstappen naar loondienst of werken via een bureau kan nadelig zijn. Mocht de zzp-wind weer aantrekken (zoals verwacht bij de Zelfstandigenwet), dan kun je je huidige opdracht niet zomaar omzetten naar zzp. Dat kan wél met de non-profit oplossing InnTeaching.

Komt er een nieuwe wet?

De DBA is in feite een lege huls die de weg moet vrijmaken voor de VBAR. Naast de VBAR – waarop veel kritiek is – werkt Thierry Aartsen (VVD) aan de Zelfstandigenwet. Deze wordt nog voor de zomer ingediend in de Tweede Kamer en beoogt zzp’ers eindelijk een wettelijk bestaansrecht te geven. Dat ontbreekt nu, en zolang dat zo is, blijft wettelijke duidelijkheid uit.

Flexonderwijs heeft toch met Aartsen gesproken?

Klopt. We hebben niet stilgezeten 🙂 Eind mei verschijnt er een mooi artikel over ons in Follow The Money en we zijn geïnterviewd door het Onderwijsblad van de AOb (die zich nu uitgesproken tegen zzp’ers keert). Daarnaast hebben we in de Tweede Kamer gesproken met Thierry Aartsen. Dat gesprek is opgenomen en binnenkort te zien op Instagram en LinkedIn. Aartsen stelt letterlijk dat zzp in het onderwijs gewoon mogelijk is, en dat besturen onverstandig handelen door collectief te stoppen met zzp’ers.

Waren jullie niet bezig met een rechtszaak?

Klopt. Omdat de huidige handhaving vooral gestoeld is op vage begrippen en de holistische toetsing van het Deliveroo-arrest, leggen we casussen voor aan de kantonrechter. Zo kunnen we vooraf duidelijkheid krijgen over wat wel en niet door de beugel kan. Denk aan zaken zoals langdurige inzet, ingebedde werkzaamheden en het ondernemerschap van de zzp’er. Wil jij ook duidelijkheid? Deel hier jouw casus.

Kun je bij Flex in loondienst?

Niet bij Flexonderwijs zelf, maar wel via InnTeaching. Je behoudt, zoals je als zzp’er gewend bent, eigen regie over je uurtarief (dat mag afwijken van de onderwijs-cao), maar hebt wel recht op doorbetaling bij ziekte. Het grote verschil met bemiddelingsbureaus blijft: géén concurrentiebeding, geen overnameboetes en geen winstmodel. En als de storm weer is gaan liggen, kun je terug naar zzp bij je opdrachtgever. Voorwaarden: minimaal €50 per uur en minimaal 0,4 fte.

Er was toch die ene uitspraak van de Hoge Raad in februari?

Klopt. De FNV, de Belastingdienst (en ook de PO-Raad) kregen indirect op de kop van de Hoge Raad. Ze mogen bepaalde criteria (zoals inbedding) niet zwaarder laten wegen dan andere (zoals ondernemerschap). Belangrijk nieuws, want in een recent seminar voor schoolbesturen paste de Belastingdienst deze normering wel toe. Onterecht dus. Naast de juiste informatie is ook het juiste contract belangrijk, en moet het ondernemerschap goed onderbouwd zijn (ondervangen met de overeenkomst via Flexonderwijs).

Dus inbedding (kerntaken uitvoeren) in het onderwijs mag?

Het grootste misverstand dat wij horen, is dat een zzp’er geen werk zou mogen doen dat ook door mensen in loondienst wordt gedaan. Dat is nergens zwart-op-wit terug te vinden. Inbedding op zichzelf is, zoals door de Hoge Raad gezegd, geen schijnzelfstandigheid. Net zoals de duur van de opdracht dat niet is. Een zzp’er mag dus wél hetzelfde werk doen als iemand in loondienst – mits je voldoet aan andere criteria uit het Deliveroo-arrest. Zie daarvoor het toetsingskader.

Kom jij ook? Flextival, zaterdag 5 juli 2025?

Er waren nog andere rechtszaken, toch?

Krijgt de school een boete – en moet ik die als zzp’er betalen?

In 2025 worden er geen boetes opgelegd. In 2026 verwachten we een nieuwe wet. Het kan gebeuren dat loonheffingen met terugwerkende kracht betaald moeten worden. Sommige overeenkomsten proberen deze verantwoordelijkheid bij de zzp’er neer te leggen. In onze overeenkomsten hebben we daarom een gedeelde verantwoordelijkheid opgenomen. De kosten voor de zzp’er zijn beperkt: je kunt een groot deel van deze bedragen terugvorderen bij de Belastingdienst omdat je dan formeel geen ondernemer was voor die opdracht.

Zijn er in het onderwijs al controles geweest?

Nee. Tot nu toe is bij ons geen enkel geval bekend waarin een ondernemer of opdrachtgever gecontroleerd werd op schijnzelfstandigheid, laat staan dat dit daadwerkelijk tot een uitspraak heeft geleid.

Kan ik gewoon blijven zzp’en in het onderwijs?

Dat is een keuze die je maakt als ondernemer. Zekerheid van werk heb je niet – tenzij je kiest voor een combinatie (deels loondienst, deels zzp). Je hebt wél zekerheid over wat jij te bieden hebt en hoe je de beste versie van jezelf kunt zijn. Uit de laatste peiling blijkt dat 80% van de zzp’ers gewoon zzp’er blijft – binnen én buiten het onderwijs. De meesten zijn niet gaan zzp’en bij gebrek aan loondienstopties, maar uit overtuiging.

Denk je toch aan overstappen? Kijk dan eens naar de optie om via InnTeaching met eigen voorwaarden te werken of ga direct in loondienst bij de school. Vermijd alsjeblieft de tussenbureaus. Wees je ervan bewust dat de overstap nadelig kan zijn voor jouw toekomst als zzp’er omdat het vanuit deze constructies onmogelijk is om per direct weer door te gaan als zzp’er.

Nog enkele tips voor de maand mei:

  • Vertrouw op jezelf en de komende wet. In loondienst kan altijd nog 😊
  • Let op je uurtarief. Zorg dat het een all-in tarief is, maar houd het realistisch. Doe een uurtarief-check en besef dat “meer opdrachten” verdienstelijker is dan “één erg goed betaalde opdracht”.
  • Onderbouw je ondernemerschap. Denk aan verzekeringen, professionalisering (Flextival, Teamkamer) en juiste administratie (bijvoorbeeld via Flex). Bekijk ook voor de zekerheid de ondernemerschecklist op je profielpagina.
  • Lees het toetsingskader. Begrippen als “geen kerntaken”, “niet langdurig” en “geen rooster volgen” zijn op zichzelf géén verbod op zzp in het onderwijs.
  • Wees je bewust van je profilering op LinkedIn en Instagram. Let op je toon. Voorkom dat je wanhopig overkomt – dat kan een verkeerd beeld geven richting opdrachtgevers en de Belastingdienst. Niets op socials zetten? Juist wel doen! Zo bevestig je jouw ondernemerschap. Deel gerust de link naar je flexprofiel.
  • Meld je aan voor het Flextival op zaterdag 5 juli en voor de Flexbijeenkomst op vrijdag 9 mei.
  • Houd de Teamkamer in de gaten. Moet je inloggen? Bezoek de Teamkamer dan via TOOLS.

Tot volgende maand!

Gerelateerde artikelen

16 december 2024

De voor- en nadelen van verschillende dienstverbanden

Artikel bekijken
11 oktober 2024

Veel kritiek op de wet DBA

Artikel bekijken
5 oktober 2024

Zonder schijnzelfstandigheid in het onderwijs werken

Artikel bekijken

Interessante informatie

Vorige
Volgende