Maakt de Zelfstandigenwet een einde aan onzekerheid voor onderwijs en zzp?

10 mei 2025
Leestijd: 4 min

We weten dat de wet DBA een wet is uit 2016 die al vrij snel niet meer werd gehandhaafd. In 2025 wordt de wet plotseling wél weer gehandhaafd, met veel ruis en onduidelijkheid tot gevolg. Om Pieter Omtzigt te citeren: “Noem mij nu eens één wet die de afgelopen eeuw hier in dit parlement is behandeld en die wel is ingevoerd, maar waarvan de regering bewust heeft besloten om die de eerste tweeënhalf jaar niet te handhaven?” BRON

Bekijk en reageer op de internetconsultatie Tips om te reageren

De bedoeling is dat de wet wordt opgevolgd door de Wet VBAR. Echter, op deze wet is zoveel weerstand gekomen dat Kamerlid Thierry Aartsen met een alternatief wetsvoorstel is gekomen. Op 24 april 2025 heeft Jan-Willem Duim in de Tweede Kamer hierover met Thierry Aartsen gesproken.

Deze “Zelfstandigenwet” heeft al steun van D66, CDA en SGP en zal naar verwachting voor de zomervakantie worden ingediend en besproken.

Zelfstandigenwet: eindelijk duidelijkheid voor zzp’ers

Het wetsvoorstel Zelfstandigenwet biedt eindelijk perspectief voor zzp’ers: rechtszekerheid, minder willekeur en een toetsingskader dat aansluit bij de praktijk. Na jaren van onduidelijkheid en handhavingspauzes lijkt er nu een werkbare oplossing in zicht.

Wat houdt het wetsvoorstel in?

Het belangrijkste punt is dat zzp’ers eindelijk erkend worden door de wet. Tot nu toe bestonden zzp’ers juridisch nog niet als aparte categorie. Met deze wet verandert dat. Vervolgens komt er een zelfstandigentoets. De vraag “Ben je ondernemer?” wordt hierin beantwoord. Er wordt gekeken naar factoren zoals meerdere opdrachtgevers, eigen tariefbepaling en zelfstandige uitvoering van werkzaamheden.
Dit biedt zowel zzp’ers als opdrachtgevers vooraf duidelijkheid over de aard van hun samenwerking.

Als laatste wordt een eventuele sectorale toets toegevoegd, bijvoorbeeld voor het onderwijs. Deze is vooral bedoeld om misbruik aan de onderkant van de markt tegen te gaan.

Waarom deze aanpak wél werkt

De huidige wet- en regelgeving — van de VAR tot de DBA en de webmodule — bracht vooral onzekerheid. In het onderwijs leidt dit tot terughoudendheid en extra kosten via commerciële bemiddelaars. De Zelfstandigenwet biedt een alternatief: duidelijkheid vóór de inzet, gebaseerd op toetsbare criteria.

  • De toets kijkt naar ondernemerschap: KvK-inschrijving, tariefvrijheid, risico’s, klantenwerving.
  • Daarnaast wordt gekeken naar de samenwerking: bepaal je zelf hoe en wanneer je werkt, zonder hiërarchische aansturing?

Een onafhankelijke commissie kan een bindend oordeel geven als er tóch twijfel blijft bestaan.

Reacties: steun vanuit de praktijk, kritiek vanuit de politiek

Meer dan 70% van de zzp’ers steunt het voorstel, blijkt uit onderzoek. Ook in het onderwijs groeit de steun: opdrachtgevers willen zekerheid, maar niet onnodige kosten of juridische risico’s.
Tegenstanders zoals PVV, NSC en GroenLinks-PvdA blijven vasthouden aan het vaste dienstverband als norm. De vakbond CNV noemt de wet “legalisatie van schijnzelfstandigheid”. Deze kritiek negeert volgens velen de inhoudelijke toetsing die de wet juist introduceert.

Wat moet je als onderwijs-zzp’er regelen?

De Zelfstandigenwet vereist dat zzp’ers iets regelen voor verzekering, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Dat mag op eigen wijze: via een verzekering, broodfonds, spaargeld of pensioenbeleggingen. Het gaat om bewust ondernemerschap en gedeelde verantwoordelijkheid.

En voor schoolbesturen?

Voor scholen biedt de wet een alternatief voor dure commerciële bemiddeling. Door samen te werken met zelfstandigen die aantoonbaar ondernemer zijn, kunnen kosten én risico’s worden verlaagd. De Zelfstandigenwet maakt dit juridisch mogelijk. Daar komt nog een ander groot voordeel bij: de stille reserve blijft betrokken bij het onderwijs en draagt zo bij aan het terugdringen van het personeelstekort. Niet iedereen wil terug in loondienst.

Status van de wet en vervolgstappen

Het wetsvoorstel ligt nu op tafel, maar moet nog door de Tweede Kamer. Een meerderheid is er nog niet.

UPDATE: De internetconsultatie, waarin ook scholen en onderwijsprofessionals hun stem kunnen laten horen, is hier te vinden
Tips om te reageren lees je hier

Wat kun je nú al doen?

  • Check of jouw ondernemerschap voldoet aan de verwachte eisen. Vul je ondernemerschecklist in op je Flexprofiel.
  • Regel iets voor je verzekering, pensioen en arbeidsongeschiktheid (kan via Flexonderwijs).
  • Werk je als school met zzp’ers? Kijk alvast naar een veilige inzetvorm via een toets of overeenkomst met gedeelde verantwoordelijkheid (zoals bij Flexonderwijs).

Bekijk het toetsingskader voor onderwijs-zzp’ers

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

Minder zzp’ers in Amsterdamse scholen: goed nieuws of een gemiste kans?

Artikel bekijken
26 oktober 2025

Waarom zzp’en in het onderwijs wél mag (en gewoon gebeurt)

Artikel bekijken
25 oktober 2025

Is VrijVerbond een interessante politieke partij voor zzp’ers?

Artikel bekijken

Interessante informatie

Vorige
Volgende
11 november 2025

Minder zzp’ers in Amsterdamse scholen: goed nieuws of een gemiste kans?

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst vakleerkracht

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst docent

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst leerkracht

Artikel bekijken
20 oktober 2025

De juiste opdrachtomschrijving voor zzp in het onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO): Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Wet Passend Onderwijs: Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim directeur onderwijs: tijdelijk leiderschap met blijvende waarde

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs vacatures: flexibel leiderschap voor scholen in beweging

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs: tijdelijk leiderschap dat verschil maakt

Artikel bekijken
3 oktober 2025

Verkiezingen 2025: politiek over zzp’ers in het onderwijs

Artikel bekijken
29 september 2025

Bemiddeling voor zzp in het onderwijs. Kies je mét of zonder tussenpartij?

Artikel bekijken
24 september 2025

Uurtarief zzp onderwijs in 2025

Artikel bekijken
24 juli 2025

Flexibel onderwijs: de sleutel tot duurzame oplossingen

Artikel bekijken
20 juli 2025

Flex onderwijs: De toekomst van leren en werken in het basisonderwijs

Artikel bekijken
16 juli 2025

De flexibele schil voor het onderwijs: Wat is het en waarom is het belangrijk?

Artikel bekijken
7 mei 2025

De gevolgen bij schijnzelfstandigheid voor het onderwijs en de zzp’er

Artikel bekijken
5 mei 2025

Het onderwijs profiteert meer van de zzp’er dan andersom

Artikel bekijken
3 mei 2025

Zzp in het onderwijs: het kán gewoon. Weet waarom en hoe!

Artikel bekijken
1 mei 2025

DBA-update: Mei 2025

Artikel bekijken
16 december 2024

De voor- en nadelen van verschillende dienstverbanden

Artikel bekijken
14 oktober 2024

DBA checklist

Artikel bekijken

De zzp’er te duur!?

Artikel bekijken
2 januari 2024

Het uurtarief vergeleken met loondienst

Artikel bekijken
2 januari 2024

Het uurtarief vergeleken met andere sectoren

Artikel bekijken
31 juli 2023

Het teruggavebeleid 22/23

Artikel bekijken
22 mei 2023

Boekhoudpakketten

Artikel bekijken
9 maart 2021

Zo maken zzp’ers de beste keuze in verkiezingstijd [2021]

Artikel bekijken
27 augustus 2020

Flexonderwijs schudt het onderwijs op

Artikel bekijken

Het lerarentekort is geen tekort aan leraren

Artikel bekijken

Het omgerekende lerarensalaris 2020

Artikel bekijken

Het Vervangingsfonds (vf) en de zelfstandige

Artikel bekijken

Bureaus? Vraag door!

Artikel bekijken

Géén zzp’ers, wél Flexleerkrachten. Of is dat hetzelfde?

Artikel bekijken