Waarom zzp’en in het onderwijs wél mag (en gewoon gebeurt)

26 oktober 2025
Leestijd: 4 min

“Ik weet dat Jan-Willem zegt dat er geen risico’s aan verbonden zitten, maar als ik de uitvoerregels van de Belastingdienst erop toepas, krijg ik toch een andere uitkomst.”

Ah, helder. Laten we dat even rechtzetten.

Goed om te weten: wie een juridisch sluitend antwoord zoekt, kan het best contact opnemen met advocaat Joost van Ladesteijn (Vertex) – een expert op het gebied van de Wet DBA of lees hier het toetsingskader voor het onderwijs.

Grappig genoeg heeft Jan-Willem nooit gezegd dat er géén risico is. Dat is namelijk precies het probleem van de Wet DBA: niemand, zelfs de wetgever niet, kan zwart-wit zeggen wat wel en niet mag. Daarom is deze wet sinds 2016 niet gehandhaafd en is er nu weer zoveel kritiek op een wet die niet aangepast is maar wel gehandhaafd wordt.

Op 3 oktober 2025 heeft de Tweede Kamer aan het kabinet gevraagd om de “zachte landing” in 2026 voort te zetten (BRON). Dat betekent: ook komend jaar blijft er ruimte om zzp-samenwerkingen goed in te richten zonder dat er direct sancties volgen. Update: Helaas is dit door het demissionair kabinet niet opgepakt. Maar het signaal vanuit de Tweede Kamer is er niet minder om.

Wat wél en niet mag volgens de Wet DBA

Ook zonder die zachte landing geldt: er mag veel meer wél dan níet. Het werken met schijnzelfstandigen is verboden — het werken met echte zzp’ers niet.

Bij Flexonderwijs.nl doen we er al sinds 2016 alles aan om ervoor te zorgen dat jij niet met schijnzelfstandigen werkt. Dat doen we aan de kant van de zzp’er, de opdrachtgever en door opdrachten bewust te baseren op een resultaatverplichting in plaats van een inspanningsverplichting.

Lesgeven is geen doel op zich, maar een middel om de afgesproken resultaten te behalen – bijvoorbeeld binnen de pedagogische of didactische ontwikkeling van leerlingen.

Zo zorgen wij dat zzp-inzet wél mag

We zorgen dat elke samenwerking voldoet aan de zogeheten uitlegfase van de Belastingdienst: duidelijke afspraken, actuele overeenkomsten en een transparante opdrachtomschrijving. In ons toetsingskader zie je precies hoe dit werkt.

De Belastingdienst richt zich daarna op de kwalificatiefase – oftewel: wordt in de praktijk uitgevoerd wat is afgesproken?

De angst bij veel scholen zit vaak in de holistische toets van deze fase. Men vreest dat ‘inbedding’ (zoals werken op schoollocatie, volgens een rooster of met één klas per jaar) automatisch betekent dat sprake is van schijnzelfstandigheid. Die gedachte is achterhaald en onjuist (BRON hoge raad). De Hoge Raad heeft in april 2025 in de zogeheten Deliveroo-zaak namelijk bevestigd dat inbedding niet zwaarder mag wegen dan andere factoren. Het is dus niet zo zwart-wit als vaak wordt gedacht. Lees meer over de actuele uitleg van de Belastingdienst en de actuele media hierover.

Beheersingsmodel: zekerheid voor opdrachtgever én zzp’er

Om die onterechte angst verder weg te nemen, hebben we samen met een externe partij een beheersingsmodel ontwikkeld. Het model simuleert feitelijk wat de Belastingdienst zelf bij een controle zou doen:

  • De zzp’er vult tijdens de opdracht wekelijks een korte vragenlijst in;
  • De antwoorden worden automatisch gekoppeld aan de toetsingscriteria van de Wet DBA;
  • De opdrachtgever ontvangt overzichtelijke rapportages die als bewijs kunnen dienen bij een eventuele inspectie.

Is het werken zonder dit model gevaarlijk? Nee.
Kan het helpen om angst en onduidelijkheid weg te nemen? Ja.

Alles om te benadrukken dat zzp-inzet in het onderwijs prima compliant kán zijn.

Opdrachtgever wil geen zzp, maar zzp wil geen loondienst?

We geloven in keuzevrijheid. Daarom hebben we naast het zzp-model ook innteaching.nl ontwikkeld — een detacheringsalternatief voor professionals die liever (tijdelijk) in loondienst werken. Dat model is iets duurder dan zzp, maar nog altijd voordeliger dan commerciële detachering. En eerlijk is eerlijk: als we niet in zzp hadden geloofd, hadden we alles op Innteaching gezet.

Wil je weten of jouw samenwerking voldoet aan de regels van de Belastingdienst?
Maak vrijblijvend een flexbelafspraak of check onze app.

Conclusie: het mag, als je het goed doet

De Wet DBA verbiedt geen zzp’ers. Ze vraagt om duidelijkheid, bewuste keuzes en een goede toetsing van de samenwerking. Zzp’en in het onderwijs mag gewoon – mits het goed geregeld is. Daar helpen wij je graag bij.

Lees meer op Flexonderwijs.nl of bekijk het toetsingskader.
Meer weten over de juridische onderbouwing? Bekijk de informatie van de Belastingdienst of neem contact op met Joost van Ladesteijn (Vertex Advocaten).
Meer weten over de actuele status rond de Wet BDA, de VBAR en de Zelfstandigenwet

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

Minder zzp’ers in Amsterdamse scholen: goed nieuws of een gemiste kans?

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst vakleerkracht

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst docent

Artikel bekijken

Interessante informatie

Vorige
Volgende
11 november 2025

Minder zzp’ers in Amsterdamse scholen: goed nieuws of een gemiste kans?

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst vakleerkracht

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst docent

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst leerkracht

Artikel bekijken
20 oktober 2025

De juiste opdrachtomschrijving voor zzp in het onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO): Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Wet Passend Onderwijs: Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim directeur onderwijs: tijdelijk leiderschap met blijvende waarde

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs vacatures: flexibel leiderschap voor scholen in beweging

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs: tijdelijk leiderschap dat verschil maakt

Artikel bekijken
3 oktober 2025

Verkiezingen 2025: politiek over zzp’ers in het onderwijs

Artikel bekijken
29 september 2025

Bemiddeling voor zzp in het onderwijs. Kies je mét of zonder tussenpartij?

Artikel bekijken
24 september 2025

Uurtarief zzp onderwijs in 2025

Artikel bekijken
24 juli 2025

Flexibel onderwijs: de sleutel tot duurzame oplossingen

Artikel bekijken
20 juli 2025

Flex onderwijs: De toekomst van leren en werken in het basisonderwijs

Artikel bekijken
16 juli 2025

De flexibele schil voor het onderwijs: Wat is het en waarom is het belangrijk?

Artikel bekijken
7 mei 2025

De gevolgen bij schijnzelfstandigheid voor het onderwijs en de zzp’er

Artikel bekijken
5 mei 2025

Het onderwijs profiteert meer van de zzp’er dan andersom

Artikel bekijken
3 mei 2025

Zzp in het onderwijs: het kán gewoon. Weet waarom en hoe!

Artikel bekijken
1 mei 2025

DBA-update: Mei 2025

Artikel bekijken
16 december 2024

De voor- en nadelen van verschillende dienstverbanden

Artikel bekijken
14 oktober 2024

DBA checklist

Artikel bekijken

De zzp’er te duur!?

Artikel bekijken
2 januari 2024

Het uurtarief vergeleken met loondienst

Artikel bekijken
2 januari 2024

Het uurtarief vergeleken met andere sectoren

Artikel bekijken
31 juli 2023

Het teruggavebeleid 22/23

Artikel bekijken
22 mei 2023

Boekhoudpakketten

Artikel bekijken
9 maart 2021

Zo maken zzp’ers de beste keuze in verkiezingstijd [2021]

Artikel bekijken
27 augustus 2020

Flexonderwijs schudt het onderwijs op

Artikel bekijken

Het lerarentekort is geen tekort aan leraren

Artikel bekijken

Het omgerekende lerarensalaris 2020

Artikel bekijken

Het Vervangingsfonds (vf) en de zelfstandige

Artikel bekijken

Bureaus? Vraag door!

Artikel bekijken

Géén zzp’ers, wél Flexleerkrachten. Of is dat hetzelfde?

Artikel bekijken