Het lerarentekort is geen tekort aan leraren

23 juli 2020
Leestijd: 4 min

Er zijn genoeg bevoegden voor het onderwijs. Ze werken alleen niet allemaal in het onderwijs. Van deze stille reserve is 47 % zzp’er: bevoegd, bekwaam, met gezonde ondernemerszin én met hart voor kinderen en het onderwijs. Zij willen hun collega in loondienst niet vervangen maar wel vanuit autonomie tijdelijk verlengstuk zijn van een school.

Tijdelijke inzet met duurzaam doel

Soms kunnen nieuwe of tijdelijke taken veel vragen van een kernteam. Denk aan de begeleiding van verbreding/verdieping, organiseren van thema’s, het instellen van een werkgroep, etc. Tijdelijk of structureel extra ‘handen’ zijn dan meer dan welkom. De ‘vaste’ onderwijsprofessional kan zo vanuit autonomie blijven doen waar hij/zij goed in is en de ‘flexer’ kan vanuit eigen expertise de aanvulling geven die op dat moment nodig is.

Behoud van de onderwijsprofessional

Genoeg goede leerkrachten voor alle kinderen, we kunnen er zelf aan bijdragen. Waar onderwijsbevoegde zzp’ers tijdelijke taken en opdrachten (structureel) invullen, krijgen onderwijsprofessionals in loondienst voldoende ruimte om vanuit autonomie goed onderwijs te geven. Zo behouden we de onderwijsprofessional!

Het huidige lerarentekort en de zzp-oplossing

Dat de nood hoog is en scholen/besturen zich in bochten wringen om de problemen het hoofd te bieden, blijkt ook uit de maatregelen die zij nemen. Een kwart van de schoolbesturen met tekorten geeft aan noodgedwongen onbevoegden, stagiaires voor de klas te zetten en vragen vaker leraren om later met pensioen te gaan. Sinds 2018 zetten scholen ook met succes zelfstandige in. Vooral als invaller, maar het aantal zelfstandige dat preventief wordt ingezet is gegroeid van 3% (2018) naar 12% (2019)

“Er is numeriek gezien helemaal geen lerarentekort.. maar er is een tekort aan leraren die in het onderwijs wíllen werken”

De helft van de besturen verwacht ook komend schooljaar af en toe klassen naar huis te zullen moeten sturen. Ook voegen ze groepen samen, vragen zij leraren die parttime werken, meer uren voor de groep te staan en zetten ze vakleerkrachten in voor onder meer bewegingsonderwijs en muzieklessen.

Opvallend is wel dat, vergeleken met 2018, een kleiner deel van de scholen met tekorten kampt. Omdat het totaal aantal vacatures wél stijgt, betekent dit dat de tekorten op verschillende scholen extra hard neerslaat. Daarmee groeien de verschillen tussen scholen en daarmee ook de kansenongelijkheid voor leerlingen.

Bron 1 Bron 2

Waarom hebben we een lerarentekort?
In 2015 werkten nog maar 31.000 onderwijsbevoegden (PO) níet in de onderwijssector. Nieuwe cijfers wijzen uit dat dit getal verdrievoudigd is! ….. dus tijdens een tekort, stijgt het tekort in 5 jaar met 290%………

We noemen deze groep de ‘stille reserve’. Cijfers van stillereserve.nl wijzen uit dat we geen tekort hebben aan onderwijsbevoegden, maar aan onderwijsbevoegden die voor het huidige pakket van ‘alleskunner’ willen werken met de huidige voorwaarden.

55.4% Onderwijs organisatie
“we doen het al jaren zo”, “Dat zegt …”

38.4% Werkdruk is te hoog
“Ik krijg steeds meer op mijn bordje”

37% Expertise
Mijn expertise wordt niet of onvoldoende benut/gezien

20.9 % Salaris
Het salaris is te laag

Opvallend is dat minder dan de helft van de uitstroom nu meer verdient dan voorheen in het onderwijs. Eveneens opvallend: 47% is zelfstandige buiten het onderwijs en dat 67% van de stille reserve bereid is terug te keren als het werk op een andere manier ingevuld kan/mag worden. [De groene Amsterdammer nr 41 en stillereserve.nl]

Korte termijn oplossing:
12.6% van de zelfstandige stille reserve is al genoeg om het tekort morgen te hebben opgelost. Uitgaande van 2 dagen in de week is het 24%

Lange termijn oplossing:
Iedere basisschool kan rekenen op minimaal 1 flexibel inzetbare zelfstandige vanuit een willekeurige hulpvraag. Dit zorgt per direct voor behoud van de leraar (in loondienst).

5.325 leraren tekort

123.200 fte wordt uitgevoerd door 160.000 leraren. Dat komt op een gemiddelde werktijdfactor van 0,77. Het tekort van 4.100 fte komt gemiddeld genomen neer op een tekort van 5325 leraren.

42.300 zelfstandige zijn bevoegd en flexibel inzetbaar
Van deze 36% die buiten het onderwijs werkt, is ongeveer 47% zzp’er. Dat zijn 42.300 personen

64% van alle PO-onderwijsbevoegden werkt in het primair onderwijs
64% van 250.000 zijn 160.000 leraren

36% is bevoegd maar werkt buiten het onderwijs
36% van 250.000 zijn 90.000 personen

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

Minder zzp’ers in Amsterdamse scholen: goed nieuws of een gemiste kans?

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst vakleerkracht

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst docent

Artikel bekijken

Interessante informatie

Vorige
Volgende
11 november 2025

Minder zzp’ers in Amsterdamse scholen: goed nieuws of een gemiste kans?

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst vakleerkracht

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst docent

Artikel bekijken
11 november 2025

Het zzp-uurtarief en de salarisschaal (2026) van de loondienst leerkracht

Artikel bekijken
20 oktober 2025

De juiste opdrachtomschrijving voor zzp in het onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO): Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Wet Passend Onderwijs: Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim directeur onderwijs: tijdelijk leiderschap met blijvende waarde

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs vacatures: flexibel leiderschap voor scholen in beweging

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs: tijdelijk leiderschap dat verschil maakt

Artikel bekijken
3 oktober 2025

Verkiezingen 2025: politiek over zzp’ers in het onderwijs

Artikel bekijken
29 september 2025

Bemiddeling voor zzp in het onderwijs. Kies je mét of zonder tussenpartij?

Artikel bekijken
24 september 2025

Uurtarief zzp onderwijs in 2025

Artikel bekijken
24 juli 2025

Flexibel onderwijs: de sleutel tot duurzame oplossingen

Artikel bekijken
20 juli 2025

Flex onderwijs: De toekomst van leren en werken in het basisonderwijs

Artikel bekijken
16 juli 2025

De flexibele schil voor het onderwijs: Wat is het en waarom is het belangrijk?

Artikel bekijken
7 mei 2025

De gevolgen bij schijnzelfstandigheid voor het onderwijs en de zzp’er

Artikel bekijken
5 mei 2025

Het onderwijs profiteert meer van de zzp’er dan andersom

Artikel bekijken
3 mei 2025

Zzp in het onderwijs: het kán gewoon. Weet waarom en hoe!

Artikel bekijken
1 mei 2025

DBA-update: Mei 2025

Artikel bekijken
16 december 2024

De voor- en nadelen van verschillende dienstverbanden

Artikel bekijken
14 oktober 2024

DBA checklist

Artikel bekijken

De zzp’er te duur!?

Artikel bekijken
2 januari 2024

Het uurtarief vergeleken met loondienst

Artikel bekijken
2 januari 2024

Het uurtarief vergeleken met andere sectoren

Artikel bekijken
31 juli 2023

Het teruggavebeleid 22/23

Artikel bekijken
22 mei 2023

Boekhoudpakketten

Artikel bekijken
9 maart 2021

Zo maken zzp’ers de beste keuze in verkiezingstijd [2021]

Artikel bekijken
27 augustus 2020

Flexonderwijs schudt het onderwijs op

Artikel bekijken

Het lerarentekort is geen tekort aan leraren

Artikel bekijken

Het omgerekende lerarensalaris 2020

Artikel bekijken

Het Vervangingsfonds (vf) en de zelfstandige

Artikel bekijken

Bureaus? Vraag door!

Artikel bekijken

Géén zzp’ers, wél Flexleerkrachten. Of is dat hetzelfde?

Artikel bekijken