Géén zzp’ers, wél Flexleerkrachten. Of is dat hetzelfde?

9 februari 2019
Leestijd: 4 min

Flexkrachten als toegevoegde waarde binnen het team. De zzp-leerkracht is actueel nieuws. We kunnen onze koppen in het zand steken en denken dat het wel over zal waaien, maar in andere sectoren is het al een feit…. Helaas veelal negatief, in de bouw, de horeca of de zorg. Vaak betreft het dan verkapte loondienst.

Dus zzp’ers inzetten, maar dan positief?

Ja, en in het onderwijs kan dit. Nu nog wel. Volgens mij is het in díe sectoren fout gegaan, waar de zzp’er het werk van de loondienst collega overneemt, tegen eigen voorwaarden en salariseisen. De kunst is dit voor te zijn, zonder de meerwaarde van de zzp’er te negeren. Laten we de zzp’er ‘naast’ de leerkracht zetten. Huh!?Hoezo? Daar hebben we dan toch niks aan?

De meeste flexleerkrachten stappen niet in om werk af te pakken van mensen in loondienst, maar willen juist helpen om te zorgen dat vaste docenten niet uitvallen. Inval vóór uitval.

 

Visie

We weten het allemaal; de natuurlijke behoeften van elk kind om zichzelf te ontwikkelen; competentie, autonomie en relatie. En juist die laatste is de reden waarom Flexleerkrachten zo’n positieve bijdrage vormen binnen het onderwijssysteem.De Flexleerkracht neemt niet het werk van de leerkracht over, maar helpt deze vanuit zijn/haar expertise. Zo blijft de leerkracht met plezier voor het onderwijs kiezen. Dàt is de relatie die zijn kinderen dus behouden.

Het is anders als de zzp’er voor langere tijd gaat werken en de leerkracht volledig overneemt. Dan gaat deze vlieger niet op.

“Een Flexleerkracht inzetten, zorgt ervoor dat mijn kind zijn eigen juf/meester behoudt, in plaats van de rest van het jaar steeds (g)een andere leerkracht”

 

Kosten

Laat de zzp’ers zichzelf bemiddelen via een openbaar platform, zonder de tussenkomst van (commerciële) partijen, dan hoeven er ook geen extra kosten te worden doorberekend aan het onderwijs. Zodoende kunnen zzp’ers worden ingezet vanuit competentie/autonomie, zonder de meerkosten waarvan ze vaak beticht worden.. Een Flexleerkracht kost tussen de 55-65 euro per uur, een invalkracht (loondienst of zzp) via een tussenpartij kost al gauw 60 á 90 euro per uur. Deze 55/65-norm lijkt veel maar komt overeen met een omgerekend lerarensalaris indien je de zzp’er een heel jaar in zou huren. In de praktijk blijkt de gemiddelde inzet 3 maanden. Via het gezamenlijke platform flexleerkracht.nl sluiten we de golddiggers buiten. Nu kan het nog.

 

Voordelen van Flexleerkrachten

  • Behoud van leerkrachten door gerichte werkdrukvermindering op flexibele basis.
  • Leerlingen behouden de veilige en leerrijke omgeving daar de vaste leerkracht in beeld blijft..
  • De ‘ondernemende leerkracht’ keert het onderwijs niét de rug toe maar blijft betrokken.
  • Zonder tussenpartij zijn Flexleerkrachten niet duur: een omgerekend lerarensalaris. Een schijntje als je doorberekent hoeveel uitval ze zouden kunnen voorkomen. Niet enkel in financiële waarde, maar dus ook de immateriële waarde voor het onderwijs.

 

Cijfers

Het platform flexonderwijs.nl bestaat sinds 2018. Het eerste jaar waren er 125 aangesloten zelfstandigen die gezamenlijk zorgden voor 14.500 invaldagen (115 per zzp’er). Dit bespaarde 4,1 miljoen euro aan btw en bemiddelingskosten. In het tweede jaar betrof het meer dan 300 zelfstandigen. Een geschatte besparing van maar liefst 6,7 miljoen euro. 300+ enthousiastelingen die middels hun inzet het onderwijs hebben verrijkt. Geld dat in het onderwijs is gebleven.

Deze constructie behoudt de leerkracht voor het onderwijs en bespaart kosten (aan btw en bemiddelingskosten). Inmiddels miljoenen euro per schooljaar

 

Alles behalve een schijnoplossing

“Dit is een tijdelijke oplossing die ten koste gaat van goed onderwijs en de relatie met de leerling.” Het tegenovergestelde is waar. Als de zzp’er correct wordt ingezet, is hij/zij het verlengstuk van de leraar. Vanuit competentie en autonomie zorgt hij/zij dat de leerkracht behouden blijft en daarmee de relatie met de leerling gewaarborgd blijft. Je kunt de flexleerkracht in zetten om de les over te nemen zodat de leraar tijd heeft voor individuele begeleiding, administratie, verlengde instructie, observaties, themalessen, etc. Of je zet een flexleerkracht juist in voor een van deze subtaken, zodat de leraar voor de klas kan blijven. Dit kan overigens ook teambreed. Er zijn scholen waar ik maandelijks een dagje in elke klas een uurtje overneem, zodat er ruimte is voor ‘kijkje bij je collega’.

 

Een flexibele organisatie kan meebewegen

Door bevoegde externe handen in te zetten vanuit competentie en autonomie is er ruimte om het onderwijs anders in te richten. Vanuit een behoefte. Tijdelijk en ook structureel, bij wijze van vliegende keep. Wegkijken/De ogen sluiten is geen optie. Star vasthouden (blijven ontkennen?) ook niet. Veel leerkrachten zijn óók gestopt uit onvrede met de organisatie, bleek uit enquêtes die we afnamen onder ruim vierhonderd leerkrachten die het onderwijs hebben verlaten. Zzp’ers zijn een blijvend fenomeen. Laten we dan zorgen dat ze positief bijdragen. Velen willen precies dat..

Gerelateerde artikelen

8 oktober 2025

Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO): Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Wet Passend Onderwijs: Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken

Interessante informatie

Vorige
Volgende
8 oktober 2025

Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO): Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Wet Passend Onderwijs: Alles wat je Moet Weten

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim directeur onderwijs: tijdelijk leiderschap met blijvende waarde

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs vacatures: flexibel leiderschap voor scholen in beweging

Artikel bekijken
8 oktober 2025

Interim onderwijs: tijdelijk leiderschap dat verschil maakt

Artikel bekijken
3 oktober 2025

Verkiezingen 2025: politiek over zzp’ers in het onderwijs

Artikel bekijken
29 september 2025

Bemiddeling voor zzp in het onderwijs. Kies je mét of zonder tussenpartij?

Artikel bekijken
24 september 2025

Uurtarief zzp onderwijs in 2025

Artikel bekijken
24 juli 2025

Flexibel onderwijs: de sleutel tot duurzame oplossingen

Artikel bekijken
20 juli 2025

Flex onderwijs: De toekomst van leren en werken in het basisonderwijs

Artikel bekijken
16 juli 2025

De flexibele schil voor het onderwijs: Wat is het en waarom is het belangrijk?

Artikel bekijken
7 mei 2025

De gevolgen bij schijnzelfstandigheid voor het onderwijs en de zzp’er

Artikel bekijken
5 mei 2025

Het onderwijs profiteert meer van de zzp’er dan andersom

Artikel bekijken
3 mei 2025

Zzp in het onderwijs: het kán gewoon. Weet waarom en hoe!

Artikel bekijken
1 mei 2025

DBA-update: Mei 2025

Artikel bekijken
16 december 2024

De voor- en nadelen van verschillende dienstverbanden

Artikel bekijken
14 oktober 2024

DBA checklist

Artikel bekijken

De zzp’er te duur!?

Artikel bekijken
2 januari 2024

Het uurtarief vergeleken met loondienst

Artikel bekijken

Het uurtarief vergeleken met andere sectoren

Artikel bekijken
31 juli 2023

Het teruggavebeleid 22/23

Artikel bekijken
22 mei 2023

Boekhoudpakketten

Artikel bekijken
9 maart 2021

Zo maken zzp’ers de beste keuze in verkiezingstijd [2021]

Artikel bekijken
27 augustus 2020

Flexonderwijs schudt het onderwijs op

Artikel bekijken

Het lerarentekort is geen tekort aan leraren

Artikel bekijken

Het omgerekende lerarensalaris 2020

Artikel bekijken

Het Vervangingsfonds (vf) en de zelfstandige

Artikel bekijken

Bureaus? Vraag door!

Artikel bekijken

Géén zzp’ers, wél Flexleerkrachten. Of is dat hetzelfde?

Artikel bekijken