Zonder schijnzelfstandigheid in het onderwijs werken

5 oktober 2024
Leestijd: 2 min

De wet DBA, (2016) wordt vanaf 1 januari 2025 toch nog gehandhaafd. Een goede zaak, want schijnzelfstandigheid is natuurlijk niet de bedoeling. Maar.. wat is schijnzelfstandigheid en waarom is het niet de bedoeling? En is de zzp’er in het onderwijs een schijnzelfstandige?

Naar aanleiding van het Deliveroo-arrest worden de volgende speerpunten aangehouden. Door deze omstandigheden en meer te volgen, kunnen onderwijsinstellingen schijnzelfstandigheid vermijden en een correcte juridische verhouding aangaan met hun docenten of andere onderwijsprofessionals.

 

Duidelijke contractvormen

Benoem expliciet het verschil tussen een zelfstandige en een werknemer in een door de belastingdienst goedgekeurde overeenkomst

 

Vermijd gezagsverhoudingen

Vermijd eenzijdige oplegging van gedetailleerde instructies, zoals werktijden en verplichtingen binnen het onderwijssysteem. Een roosterwijziging mag niet worden opgelegd, wel worden besproken. Met “klant is koning” onderstreep je vreemd genoeg wel ondernemerschap

 

Aantal opdrachtgevers

Ondanks dat dit geen harde criteria blijken te zijn, is het raadzaam verschillende functies bij verschillende opdrachtgevers uit te voeren. Hiermee onderstreep je ondernemerschap.

 

Zelfstandige verantwoordelijkheden

Neem de verantwoordelijkheid voor eigen verzekeringen, pensioen en boekhouding. Als een onderwijsinstelling deze zaken regelt, kan dat duiden op een arbeidsovereenkomst.

Richtlijnen volgen

Het is belangrijk dat onderwijsinstellingen en zelfstandigen richtlijnen nauwkeurig volgen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een (aangevulde) modelovereenkomst. Meer over het toetsingskader lees je hier.


Controle en naleving van regels

Het is belangrijk dat de onderwijsinstelling actief controleert of de regels met betrekking tot zelfstandigheid worden nageleefd. Dit kan door periodieke audits of middels Flex-in-eigen-beheer (vrijblijvende offerte). Hiermee heeft de onderwijsinstelling bovenschools overzicht en controle.

 

Met andere woorden?

Per definitie zeggen dat zzp’ers in het onderwijs niet mag vanwege schijnzelfstandigheid is dus juridisch onjuist.

Bij angst toch misschien een commerciële tussenpartij?

Vanuit het oogpunt van kwaliteit (de expertise van de zzp’er) als kosten (per saldo is het onderwijs liever niet afhankelijker van een tussenpartij) is een zzp via commerciële detachering ook bij handhaving van de Belastingdienst niet de oplossing.

In loondienst bij de commerciële detacheerder dan?

Dat kan.. dan ben je immers geen zzp’er meer en dus is de DBA niet aan de orde. Heb je het idee dat je noodgedwongen via een commerciële partij moet gaan werken? Bekijk dan ook even ons maatschappelijk verantwoorde alternatief: InnTeaching. Detachering zònder commerciële belangen.

Gerelateerde artikelen

12 september 2025

SBI-codes zijn gewijzigd, waarom checken belangrijk is

Artikel bekijken
21 augustus 2025

Nog geen opdracht? Zo benut je deze tijd slim als zzp’er in het onderwijs

Artikel bekijken
16 augustus 2025

Sterke profielpagina voor de zzp’er in het onderwijs

Artikel bekijken

Interessante informatie

Vorige
Volgende
24 juli 2025

Flexibel onderwijs: de sleutel tot duurzame oplossingen

Artikel bekijken
20 juli 2025

Flex onderwijs: De toekomst van leren en werken in het basisonderwijs

Artikel bekijken
16 juli 2025

De flexibele schil voor het onderwijs: Wat is het en waarom is het belangrijk?

Artikel bekijken
7 mei 2025

De gevolgen bij schijnzelfstandigheid voor het onderwijs en de zzp’er

Artikel bekijken
5 mei 2025

Het onderwijs profiteert meer van de zzp’er dan andersom

Artikel bekijken
3 mei 2025

Zzp in het onderwijs: het kán gewoon. Weet waarom en hoe!

Artikel bekijken
1 mei 2025

DBA-update: Mei 2025

Artikel bekijken
16 december 2024

De voor- en nadelen van verschillende dienstverbanden

Artikel bekijken
14 oktober 2024

DBA checklist

Artikel bekijken
5 oktober 2024

Zonder schijnzelfstandigheid in het onderwijs werken

Artikel bekijken