Nog geen opdracht? Zo benut je deze tijd slim als zzp’er in het onderwijs

21 augustus 2025
Leestijd: 5 min

Als zzp’er in het onderwijs is het soms spannend als je (nog) geen opdracht hebt. Misschien voel je onrust of onzekerheid. Dat is heel normaal – elke ondernemer kent periodes zonder werk. Laat je daardoor niet ontmoedigen: juist deze momenten bieden kansen om je zichtbaarheid te vergroten en sterker terug te komen.

In dit blog delen we praktische tips en inspiratie om deze tijd goed te benutten.

 

Optimaliseer je profiel

Je profiel is je visitekaartje. Wist je dat er maandelijks meer dan 35.000x een profielpagina wordt geopend? Zorg dat jouw profiel er direct uitspringt. Check onze profieltips voor de zzp’er in het onderwijs en werk stap voor stap aan een krachtig en compleet overzicht van jouw ervaring, diploma’s en specialisaties.

 

Een aanvraag? Reageer kort en krachtig

Krijg je een flexaanvraag binnen? Houd je reactie overzichtelijk en duidelijk:

  • Benoem je telefoonnummer en uurtarief
  • Geef aan welke diploma’s je hebt
  • Deel relevante ervaring
  • Stel eventueel een deadline waarop je reactie wilt ontvangen
  • Extra tip: laat weten als je ook elders hebt gereageerd. Zo creëer je urgentie en vergroot je de kans op een snelle reactie.

 

Neem zelf initiatief

Niet alles hoeft via een platform te lopen. Wil je graag bij een specifieke school werken? Pak de telefoon of ga langs. Maak een flyer op basis van je profiel en stuur deze naar scholen in jouw regio – digitaal of als print.

Vind je dit lastig? Wij helpen je graag bij het opmaken van een professionele flyer.

Reageren op een “zzp beleid”

Het is sterk om niet vanuit emotie maar vanuit kennis te reageren. Enkele voorbeelden:

“Wij mogen van het bestuur geen zzp’ers inzetten”. Afspraken binnen een bestuur zijn toegestaan. Het is interessant om te vragen of het bestuur denkt dat het niet mag of het gewoon niet wil. Bij het eerste kun je aangeven dat zzp in het onderwijs wel mag, zolang je maar geen schijnzelfstandige ben en dat is eenvoudig te voorkomen (zie toetsingskader). Gaat het om “niet willen”, dan is de vraag wat ze wel willen (vaak is het antwoord: mensen in loondienst).. en wat als dat niet gebeurt.. wie is dan de dupe van dit beleid? De zzp’er, het kernteam, het onderwijskwaliteit, de leerling..?

“Wij mogen alleen zzp’ers via een bureau inzetten”. Dat is bijzonder, want een zzp’er via een bureau is juist eerder een schijnzelfstandige dan een zzp’er zonder bureau. De aanname is dat het schoolbestuur dan geen risico neemt.. maar ze betalen wel hoge bemiddelingskosten en de btw. Daarbij komt ook nog eens een concurrentiebeding en de overnameboete. ALS het bestuur de zzp’er liever via detachering inzet, kies dan voor ons non-profit detacherings InnTeaching. Je bent dan inderdaad geen zzp’er maar hebt wel de vrijheid van het zzp’en. Daarbij kun je eenvoudig bij de school verder als zzp voor het bestuur weer minder spannend is.

“Wij willen geen risico op boetes lopen”. In 2025 worden er geen boetes uitgedeeld. In 2026 is het nog maar de vraag of de VBAR de DBA zal opvolgen, of dat het de Zelfstandigenwet wordt. Het kan ook zijn dat de DBA-light wordt doorgevoerd. Angst blijkt hierbij een slechte raadgever zolang je kennis van zaken hebt.

“We hebben met elkaar afgesproken geen zzp’ers in te zetten”. Dat is uiterst onverstandig. Beleid binnen een bestuur is nog tot daar aan toe, maar een beleid samen met meerdere besturen of regio’s valt onder kartelvorming en is te melden bij de ACM. Het is namelijk wettelijk niet toegestaan om gezamenlijk af te spreken minder of geen zzp’ers in te zetten. De bouw heeft al een boete van 37 miljoen euro gehad.

 

Vergroot je zichtbaarheid in je netwerk

Deel in je netwerk dat je beschikbaar bent en benoem wat jouw meerwaarde is voor een school. Tag @Flexonderwijs op LinkedIn en Instagram, zodat we samen je bereik vergroten. Deel ook je successen als je een nieuwe opdracht hebt gevonden: zichtbaarheid trekt kansen aan.

Netwerk met collega-zzp’ers

Sluit je aan bij de flexbijeenkomsten en het Flextival of verbind je met andere zelfstandigen via social media. Samen vormen we een krachtig collectief. Vaak hoor je via-via het snelst over nieuwe mogelijkheden, en je kunt elkaar aanbevelen bij scholen.

Zorg dat je basics op orde zijn

Gebruik een zakelijk e-mailadres en koppel je eigen website aan je profielpagina. Dit maakt je betrouwbaarder en helpt je beter vindbaar te worden in Google. Je kunt ook je volledige url doorverwijzen. Wij helpen je graag met deze wens.

Daarnaast: zorg dat je bewijsjes beschikbaar zijn als download. Denk aan je VOG, diploma’s en je verzekering. Een school kan zo direct op je vertrouwen.

Blijf leren en op de hoogte

Gebruik deze rustige periode ook om kennis bij te spijkeren. Lees je in over actualiteiten zoals de wet DBA (bekijk het toetsingskader), de huidige onderwijsdiscussies (via de teamkamer) en volg ons op de socials. Dit versterkt je expertise én je positie in gesprekken met scholen.

Zie onzekerheid als kans

Geen enkele ondernemer heeft altijd zekerheid. Voelt dat zwaar? Dan kan (deels) loondienst het alternatief zijn. Maar juist als zzp’er heb je de kans om je eigen pad te bepalen. Je kunt ook de ruimte, die er nu is, gebruiken om je zelfstandigheid te versterken. Mits dit financieel mogelijk is natuurlijk.

Tot slot

Onthoud: je staat er niet alleen voor. Flexonderwijs is er om je te ondersteunen, met kennis, netwerk en zichtbaarheid. Samen zorgen we dat zelfstandigen een waardevolle rol spelen in het onderwijs. Samen, maar wel zelfstandig.

Gerelateerde artikelen

12 september 2025

SBI-codes zijn gewijzigd, waarom checken belangrijk is

Artikel bekijken
16 augustus 2025

Sterke profielpagina voor de zzp’er in het onderwijs

Artikel bekijken
20 juli 2025

Flex onderwijs: De toekomst van leren en werken in het basisonderwijs

Artikel bekijken

Interessante informatie

Vorige
Volgende
24 juli 2025

Flexibel onderwijs: de sleutel tot duurzame oplossingen

Artikel bekijken
20 juli 2025

Flex onderwijs: De toekomst van leren en werken in het basisonderwijs

Artikel bekijken
16 juli 2025

De flexibele schil voor het onderwijs: Wat is het en waarom is het belangrijk?

Artikel bekijken
7 mei 2025

De gevolgen bij schijnzelfstandigheid voor het onderwijs en de zzp’er

Artikel bekijken
5 mei 2025

Het onderwijs profiteert meer van de zzp’er dan andersom

Artikel bekijken
3 mei 2025

Zzp in het onderwijs: het kán gewoon. Weet waarom en hoe!

Artikel bekijken
1 mei 2025

DBA-update: Mei 2025

Artikel bekijken
16 december 2024

De voor- en nadelen van verschillende dienstverbanden

Artikel bekijken
14 oktober 2024

DBA checklist

Artikel bekijken
5 oktober 2024

Zonder schijnzelfstandigheid in het onderwijs werken

Artikel bekijken