Geen handhaving
Betrokken zzp-belangenbehartigers als ZZP Nederland hebben vorige maand in een brandbrief aan Vijlbrief gevraagd duidelijkheid te verschaffen of de Belastingdienst wel of niet vanaf 1 oktober ging handhaven. Er geldt op dit moment namelijk een beperkt handhavingsbeleid vanuit de Belastingdienst, die vanaf 1 oktober zou vervallen.
Naar aanleiding van het debat op 8 juli 2021 diende Pieter Grinwis (CU) een motie in. De conclusie van Staatssecretaris Hans Vijlbrief (D66):
“Het handhavingsmoratorium (red. term die staat voor de huidige ‘bevroren’ situatie van de Wet DBA) loopt niet af in oktober. Het loopt minimaal tot oktober en dan zullen we kijken wat we gaan doen. Ik hoop op dat moment samen met collega Koolmees van Sociale Zaken te beschikken over de uitkomsten van de zogenaamde … hoe heet dat ding ook alweer? Ik begin echt moe te worden. De pilot met de webmodule”.
Wat is die “huidige handhaving” op de DBA?
“Dat betekent dat wij correctieverplichtingen en naheffingsaanslagen kunnen opleggen, eventueel met een boete” aldus De Belastingdienst die echter alleen handhaaft “als wij de opdrachtgever als kwaadwillend zien”. Er is dus geen standaard handhaving omdat de wet eigenlijk niet klopt, geconcludeerd in januari 2020 middels commissie-Borstlap. Daarbij zijn er, volgens Taxlive.nl, nog géén meldingen van handhaving geweest.
VAR > DBA > Webmodule.. Hoe zat het ook alweer?
(bron: Zzp-Nederland) Sinds de invoering van de Wet DBA op 1 mei 2016 (de vervanger van de Verklaring Arbeidsrelatie, kortweg VAR) is er veel over te doen geweest. De wet moet schijnzelfstandigheid voorkomen, maar is eigenlijk ‘bevroren’.
Op 1 juni 2016 is Zzp-Nederland gestart met een meldpunt DBA en kwamen zij met een petitie DBA (Stop belemmering onderenemerschap) Staatssecretaris Wiebes wordt gedwongen om met maatregelen te komen. De wet DBA wordt opgeschort tot 1 januari 2018.
Sinds 2017 (Tweede Kamerverkiezingen) is er een andere minister van SZW gekomen, minister Koolmees. Hij heeft de opschorting van de handhaving van de Wet DBA verlengd tot 1 oktober 2021. Dat betekent dat opdrachtgevers en opdrachtnemers tot die tijd geen boetes of naheffingen krijgen als achteraf geconstateerd wordt dat er sprake is van een dienstbetrekking.
Begin 2020 publiceerde de commissie Borstlap een onderzoek naar de huidige (fiscale) regels rond de arbeidsmarkt maar dat leverde nog geen concrete en werkbare voorstellen op tot een redelijk en handhaafbaar alternatief voor de Wet DBA. Eind 2020 liet minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer weten dat hij de hervormingen op de arbeidsmarkt en de uitwerking van de Borstlap-aanbevelingen doorschuift naar zijn opvolger.
En de “webmodule” dan?
De webmodule is een online tool waarmee opdrachtgevers (vanaf 11 januari 2021) kunnen bepalen of zij een zelfstandige mogen inhuren. Over de tool is óók veel te doen. “veel te veel vragen”, “eenzijdige optelsom”, “discutabele uitkomsten” en “niet neutraal”.
Het ministerie begon in januari ’21 met een test. Die loopt tot september ’21. Na deze pilotfase volgt een evaluatie, waarbij het ministerie ook kijkt naar mogelijkheden voor handhaving, misbruikrisico’s en de gevolgen voor de uitvoeringsinstanties.
De laatste stap is dus, mbt uitspraak van Hans Vijlbrief, uitgesteld.
Lees hier hoe het verder is gegaan in 2023 (wetsvoorstel van gennip)